Criza economica scade profiturile magazinelor online

Criza economica scade profiturile magazinelor online

Vanzarile pe piata online de jucarii vor continua sa scada si in anul 2010, afectand nu numai profiturile magazinelor online. Potrivit unui sondaj de opinie realizat de BiG Media Relatii Publice, in perioada 04-06 noiembrie 2009, managerii magazinelor online sustin ca anul 2009 a fost unul critic pentru comerciantii din acest domeniu iar 2010 nu va aduce cresteri substantiale pe piata.

Peste 38 % dintre cei 100 de manageri care au raspuns la intrebarile sondajului considera ca in 2010 vor intampina o scadere a cifrei de afaceri fata de anul curent. Ei sustin ca veniturile consumatorilor vor continua sa scada anul viitor, in timp ce jucariile vor fi achizitionate din ce in ce mai rar. Doar 26% dintre cei chestionati se asteapta la o crestere a veniturilor in 2010, majoritatea estimand un procent de aproape 15%. Cei mai optimisti dintre comerciantii de jucarii pe internet sunt aceia care activeaza de cel putin 2 ani in domeniu si au reusit sa-si consolideze o retea de vanzari. Pentru nou-intratii pe piata vanzarilor de jucarii 2009 a fost un an de crestere, intrucat au pus la dispozitia clientilor platforme online moderne si interactive. Nici acestia nu asteapta un 2010 mai bun avand in vedere nu numai conditiile economice dificile dar si concurenta tot mai acerba.

Conform rezultatelor sondajului de opinie, 62% dintre cei chestionati au recunoscut ca volumul vanzarilor in 2009 au scazut fata de anul precedent. Prabusirea semnificativa a veniturilor in 2009 i-a fortat pe managerii magazinelor online sa adopte masuri drastice. S-au inregistrat reduceri de costuri de personal si de productie, iar unele magazine au preferat sa isi reduca stocurile si sa comercializeze doar branduri. Cei 28% care au reusit sa isi imbunatateasca veniturile in 2009, sustin ca acestea nu au crescut mai mult de 10%. În ceea ce priveşte previziunile antreprenorilor pentru finalul acestui an, acestea sunt mult mai incurajatoare, avand in vedere varful vanzarilor pe piata de jucarii in general.

Apropierea sarbatorilor de iarna este asteptata de multi comercianti pentru a-si recupera pierderile acumulate pe parcursul anului. Astfel, 39% aşteaptă o crestere de peste 50 % a vanzarilor in ultimele doua luni ale anului, unii asteptandu-se si la cresteri de 200%. Pentru 44% dintre cei care au raspuns la sondaj, volumul de vanzari va oscila in perioada sarbatorilor intre 50.000 si 100.000 de lei. Aproximativ 6% din cei chestionati si-au permis sa mizeze pe inregistrarea unor venituri mai mari de 100.000 lei, tinand cont de deschiderea mare a romanilor catre calitate si produse de marca, mai ales in perioada cadourilor. Cu toate acestea, aproape 32% din managerii magazinelor online, raman preacuti si prefera sa estimeze cresteri de pana la 40%.

Slaba mediatizare si lipsa de incredere a consumatorilor in eficienta si produsele magazinelor virtuale este un alt motiv de stagnare a pietei online romanesti de jucarii. Astfel, circa 45% dintre manageri apreciaza o pondere a vanzarilor de jucarii online intre 3 si 5% din totalul vanzarilor de jucarii de pe piata, si doar 7% considera ca piata online de jucarii poate depasi o cota de 10%.

"Firma Nicoro Trading este pe piata romaneasca de 15 ani cu marci exclusive de minimodele (Maisto,Bburago, Bruder) si papusi Anne Geddes. Din luna septembrie am lansat o campanie de vanzare pe internet in colaborare cu magazinele online dar si prin intermediul unui site cu vanzare online www.nicoro.ro. Credem in potentialul pietei online in ceea ce priveste volumul de vanzari pe segmentul jucarii. Pentru urmatorii 2 ani avem ca target atingerea unui procent de 5-7% vanzari pe online din cifra de afaceri" a declarat directorul general al Nicoro Trading, Mihai Frangulea.

La intrebarea „Care au fost cele mai bine vandute jucarii in 2008?” managerii magazinelor virtuale au declarat ca cumparaturile online sunt din cele mai diversificate si ca exista investitii permanente in imbunatatirea produselor. Cele mai atractive produse din magazinele de jucarii in 2008 au fost cele cu caracter educativ, cu un procent de 29% din totalul jucariilor. 26% din incasari au fost aduse de jucariile de exterior si in mod special de jucariile din lemn. Administratorii magazinelor online spun ca s-au vandut foarte bine si trenuletele Thomas, puzzle-urile si jucariile inspirate din personajele din desene animate.

In majoritate, managerii sustin ca nu vor renunta nici in 2010 la promovarea si mediatizarea propriei afaceri. Conform sondajului, ei iau in considerare dezvoltarea unor parteneriate media cu reviste dedicate parintilor si copiilor si organizarea unor concursuri cu site-uri cu un target cat mai potrivit. Desi pronosticurile pentru anul 2010 nu sunt foarte optimiste, sunt cativa administratori care se gandesc la deschiderea unui magazin comercial sau al unui showroom pentru produsele promovate. Precum era de asteptat, magazinele online de jucarii vor stabili in luna cadourilor diverse promotii si oferte speciale si nu vor lipsi de la targurile specifice acestei perioade.

“In Romania piata inca nu este foarte bine dezvoltata. Cu pasi mici si timizi ea creste, insa este la inceput. In timp, va deveni sursa principala legata de cumparaturi si exprimare online. Parintii sunt dispusi sa investeasca in copiii lor, sa se sacrifice financiar sau pur si simplu sa satisfaca cat mai multe mofturi si dorinte ale copilului.” a declarat Andra Oprea, Project Manager www.Kids-Shop.ro.

Sondajul a fost realizat de Departamentul de Research al Big Media Relatii Publice in perioada 04-06 noiembrie 2009, pe un esantion de 100 de magazine online de jucarii. Marja de eroare este de 1,9 %.

BiG Media Relatii Publice este o agentie de relatii publice specializata in promovarea companiilor mici si mijlocii. Sondajul a fost realizat in sprijinul proiectelor de promovare derulate de agentie pentru clienti care au in vedere largirea ariei de distributie a produselor prin deschiderea de magazine online.