BELL COBRA TAH-1F vine in acest week-end, la Bucharest International Airshow

BELL COBRA TAH-1F vine in acest week-end, la Bucharest International Airshow


Cum ai defini un elicopter de lupta? Exista multe tipuri de elicoptere, atat comerciale, cat si militare. Cu toate astea, AH-1 Cobra este un model care iese in evidenta. La mijlocul anilor ‘60, AH-1 (prescurtare de la “Attack Helicopter” - elicopter de atac) a fost primul elicopter conceput special pentru razboi. Contrar obisnuintei armatei americane de a-si numi masinariile dupa un trib indian, cei de la Bell l-au botezat “Cobra”. Aspectul amenintator si agresiv probabil ca a fost un factor decisiv pentru alegerea numelui.



Numele s-a bucurat de o popularitate mare in randul pilotilor si in scurt timp a devenit oficial. Din acest motiv multi dintre noi au auzit de Cobra, denumit dupa regina serpilor – Nomen est Omen.


O caracteristica cu totul inedita a facut ca elicopterul Cobra sa fie atat de special: cockpit-ul in tandem. Scaunul pilotului era usor ridicat pentru ca el si puscasul sa poata prelua sarcinile unul celuilalt. Astazi, multe elicoptere de lupta au la baza design-ul ingust si ascutit al AH-1, care ofera Cobrei un aspect relativ modern.

Initial, nimeni nu putea prezice cat de mult succes va avea Cobra. In 1962, compania Bell Helicopter Inc. a prezentat o macheta Armatei americane, dar nu a reusit sa convinga autoritatile. Convinsi de ce faceau, ei au continuat sa dezvolte modelul pe cont propriu. Trei ani mai tarziu, in 1965, Bell AH-1 era pregatit pentru primul sau zbor. Cu toate astea, succesul Cobrei nu s-a bazat doar pe excelenta tehnica; coincidenta a facut ca, programul AH-56 initiat de Lockheed, unul dintre principalii concurenti, sa fie sistat din cauza problemelor de natura tehnica, pavand astfel drumul elicopterului Cobra catre succes.

Apogeul succesului a fost la finalul anilor 60 si la debutul anilor 70, cand era folosit ca escorta aeriana pentru camioane cu echipament si soldati in timpul Razboiului din Vietnam – o sarcina perfecta pentru Cobra, fiindca avioanele de lupta erau rapide, iar elicoptere cargo armate erau prea mari si aveau mai putine arme de foc.

Spre deosebire de echivalentul sau rusesc, Mi-28N si Ka-52, Cobra este mai rapid si mai agil. Cu turbina dubla fabricata de General Electric, fiecare avand 1.626 de cai putere, putea atinge viteza maxima de 300 km/h. Versiunea demilitarizata detinuta de Flying Bulls poate atinge peste 350 km/h datorita turbinei Lycoming si celor 1800 CP si de regula se deplaseaza cu 300 km/h.

Ani de zile, acest tip de elicopter a fost parte din flota armatei americane, ca elicopter de lupta. In 2004, The Flying Bulls a reusit sa faca toate formalitatie – deoarece Pentagonul urmareste in detaliu ce se intampla cu fostele echipamente militare – iar in Decembrie 2005 a fost livrat in Austria. The Flying Bulls’ Bell TAH-1F si-a pastrat in mare parte piesele originale, din fabrica, iar acesta este singurul elicopter de acest tip din lume capabil sa zboare.

Pilotul Siegfried “Blacky” Schwartz, a fost instruit in SUA pentru a putea face demonstratii la show-uri aeriene. 


 



BELL COBRA TAH-1F vine la Bucuresti, la Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition, cel mai mare show aerian din Romania, care va avea loc sambata, 20 iunie.